Rozvoj klíčových talentů ve firmě je zásadním prvkem pro dosažení úspěchu a konkurenceschopnosti na trhu. Aby bylo možné efektivně rozvíjet talenty jednotlivých zaměstnanců, je třeba využít nástrojů, které umožňují identifikovat a rozvíjet jejich potenciál. Jedním z takových nástrojů je firemní koučink, který se stává stále populárnějším přístupem k rozvoji talentů ve firmách.
Firemní koučink je obvykle zadáván zaměstnavatelem, který definuje oblasti rozvoje pro vybraného koučovaného klienta. Tento proces zahrnuje dohodu mezi třemi stranami: zaměstnavatelem, koučem a koučovaným klientem. Je důležité pevně dodržovat písemné dohody ohledně sdílení dat či pokroku, aby byla zajištěna důvěrnost a transparentnost celého procesu. Preferujeme přítomnost koučovaného klienta u rozhovorů se zadavatelem, což umožňuje lepší komunikaci a porozumění mezi všemi zúčastněnými stranami. Dodržujeme etický kodex mezinárodní federace koučování ICF.
Nejčastějšími koučovanými tématy jsou výkonnost, konkrétní dovednosti, komunikace a týmová spolupráce. Tyto oblasti jsou klíčové pro úspěch jak jednotlivce, tak celého týmu a firmy jako celku. Firemní koučink se však neomezuje pouze na pracovní dovednosti a výkonnost. Je také důležité zaměřit se na nalezení rovnováhy mezi osobním životem a prací, což může pomoci předcházet syndromu vyhoření a zlepšit celkovou spokojenost zaměstnanců, což zadavateli zajistí dlouhodobé udržení talentů ve firmě.
Důvěra jako princip je důležitým prvkem firemního koučinku, protože umožňuje kouči efektivně komunikovat s klientem a motivovat ho k dosažení svých cílů. Kouč by měl být schopen naslouchat, klást otázky a vyjasňovat nefunkční a neužitečné vzorce chování a návyky. tak, aby plně porpořil/a růst a rozvoj klienta především v jeho prospěch.
V dnešní konkurenční podnikatelském prostředí je rozvoj klíčových talentů ve firmě nezbytný pro dlouhodobý úspěch a prosperitu. Firemní koučink nabízí efektivní a flexibilní řešení pro rozvoj dovedností a potenciálu zaměstnanců, což vede k lepšímu výkonu, spokojenosti a loajalitě. Investice do firemního koučinku je investicí do budoucnosti firmy a jejích klíčových talentů.
Jaroslav Fabián, PCC
- Director of Global Marketing Excellence ESET (2024 – doposud)
- Ředitel marketingu ESET ČR (2005-2023)
- Vicepresident of Strategic Partnership and Communication International Coaching Federation Czech Chapter (2022-2024)
- Trenér na změnu Vím, co chci (aplikovaná improvizace, sebepoznávací workshopy s fotografií, práce s týmy, školení)
- Professional Certified Coach
- Principál improvizační skupiny Nepřipravení
- Praxe v oboru Marketing od roku 1996
- 20+ let zkušeností v managementu IT firem v Česku
- VŠ vzdělání v oboru ekonomie, management a marketing
- PCC certifikace koučovacích dovedností u mezinárodní federace koučinku ICF
- Akreditované kurzy ICF, MŠMT rekvalifikační kurz KOUČ
- Otevřená a přímočará osobnost
- Náročný a na cíl orientovaný manažer, kouč i mentor
“S Jardou jsme začali spolupráci více než před rokem, na základě doporučení. V té době jsem byl v situaci ,,životního tápání“. V koučink jsem nikdy moc nevěřil, bylo to pro mě dost neuchopitelné a často dost sluníčářské. Nicméně, po prvním sezením s Jardou jsem zjistil že tohle určitě nebude snůška motivačních bullshitů které bych jako vždy ukončil. Místo toho to byla zábava a dřina v jednom. Jarda mi svým systematickým přístupem, nenásilným vedením, trefnými otázkami, často velmi náročnými, pomohl abych si sám našel své 3 kotvy o kterých vím, že jsou tím co opravdu v životě chci.“
“Do nedávna jsem o sobě mohl mluvit jako o obchodníkovi s téměř dvacetiletou praxí, v rámci které, jsem absolvoval nespočet nejrůznějších školení a kurzů. Přečetl jsem pár moudrých knih a získal od života a kamarádů spoustu zkušeností. Po roce koučování s Jaroslavem bych mu chtěl poděkovat. Nejen za jeho trpělivost a profesionalitu, ale především za to, že i někomu kdo už v životě vyzkoušel několik rolí, pomohl odstartovat další zajímavou disciplínu.”
Varování případným zájemcům o koučink: “Rozhodnutí vždy zůstane na vás. Jde jen o to, kdy a jak k němu dojdete.” Dnes mohu potvrdit, že to mé rozhodnutí bylo správné.”
“S Jaroslavem jsem zažil svou první koučovací zkušenost. Krom jiných věcí mi Jaroslav pomohl specifikovat své životní hodnoty, což mi usnadnilo rozhodování v pracovním i osobním životě. Doporučuji.”
“7let jsem pracovala v marketingu pod vedením Jardy Fabiána. Do ESETu jsem nastoupila jako nezkušený a nesebevědomý zaměstnanec. Jarda byl výborný vedoucí a teamleader. Když se začal věnovat koučinku a stal se z něj certifikovaný kouč, poskytoval mi hodinu koučování týdně a jeho sezení “tady a ted” zásadním způsobem ovlivnilo mé působení ve firmě. Začala jsem si věřit a postupně získávala respekt mých kolegů. V té době jsem řešila i zásadní změny v mém osobním životě a díky jeho koučinku jsem vše zvládla daleko rychleji a získala potřebný nadhled a sílu. Jarda je opravdový profesionál a navíc má lidský přístup. Jeho koučinkem jsem si uspořádala život a srovnala priority. Nyní vím, co chci a mám sílu a sebevědomí, si zatím jít. Jardo, moc děkuji!”
Kdy je vhodný firemní koučink?
- při potřebě ujasnění si postupu v konkrétním projektu a řešení průběžných situací s tím spojených
- pro posílení vybraných kompetencí klíčového zaměstnance
- pro sebeprosazení, sebevědomí a posílení osobnostních prvků
- pro zbavení nejistoty v rozhodování
- pro hledání rovnováhy mezi pracovním a osobním životem
- při eliminaci nepříjemných pocitů při prezentacích a jednáních
- pro stabilizaci komunikace a vztahů na pracovišti
- při přípravě na náročné klíčové úkoly
- při nástupu do nové pracovní pozice
- pro podporu zavádění náročných změn v organizaci
- pro posílení kompetencí lídra týmu či projektu
- pro zbavení se nejistoty v rozhodování
- při nástupu do nové práce, kdy vše komplikuje nové prostředí a neexistence pevných vazeb
Principy koučování
- Pozitivní směr rozvoje – soustředění se na to, co chci nikoli na to, proč to nedokážu.
- Zaměření pozornosti do budoucnosti.
- Zabývat se tím, co mohu změnit, ovlivnit, mít pod kontrolou.
- Práce se SMART cíli.
- Odpovědnost za obsah a výsledek nese koučovaný, kouč nese odpovědnost za proces koučování.
- Vzájemný respekt a respekt k systému, ve kterém fungujeme.
- Všichni jsme v pořádku, jen vidíme věci z jiného úhlu.
Transformační série sezení
Sezení s klientem probíhá obvykle v sériích po 6 – 12 sezení dle potřeby a preference klienta. Frekvence sezení je nejvýhodnější jednou za 2 týdny při dlouhodobém cíli, každý týden při podpoře rychle realizovaných změn a rozhodování zásadních dilemat bez odkladu. Vše je dohodnuto předem a stává se součástí dohody o koučování, a to včetně způsobu a četnosti setkání se sponsorem, tedy zadavatelem, kterým je nejčastěji HR nabo přímý nadřízený.
- Osobně probíhá koučink na dohodnutém místě a času. Obvyklá délka schůzky je 90 minut.
- Online probíhá koučink buď jako videohovor (vidíme se), anebo audio hovor, nemáte-li na počítači kameru nebo je slabší internetové připojení. Výsledky jsou srovnatelné se schůzkami osobními. Naopak někdy i subjektivně efektivnější pro více prostoru na vnitřní přemýšlení během sezení.
- Po telefonu mnohdy zůstává klient více ve svých myšlenkách a není rušen vizuálními podněty okolí. Vše podle preferencí.