Rozhovor pro CORK – Czech Marketing Awards 2015

Jaroslav FabiánPublikováno
CORK interview

Dnes si budeme povídat s dalším kandidátem na titul nejlepšího marketéra České republiky rok 2015. Naším hostem je Jaroslav Fabián ze společnosti ESET, která neustále bojuje s nějakými viry. Proto byl také náš rozhovor veden na izolaci. Ne. Nebyl. Děláme si legraci…

1. Jaroslave, stejně jako v případě Zdeňka začneme Vaší krátkou charakteristikou – věk, pozice, vztah k marketingu, co děláte, když zrovna nejste v práci…
Je mi 39 let, pracuji jako Marketingový ředitel společnosti ESET software a marketing je pro mne především příležitost k využívání kreativity a zdravého rozumu (žádná věda) za účelem dosažení dlouhodobého cíle.

2. Čím jste chtěl být, když jste byl malý?
Vždy mne lákaly profese, které jsou ve styku s lidmi, kde je nutné komunikovat, protože zlí jazykové tvrdí, že jsem příšerně ukecaný. Moje dětské sny se točily kolem herectví a umění, psaní literatury, později touha mít literární kavárnu nebo řídit kamión a vidět svět. Měl jsem hlavu v oblacích.

3. Vzpomínáte si na svůj první marketingový projekt? Co to bylo? Kdy to bylo?
Já začínal, když se nám říkalo oddělení propagace. Myslím, že zcela první byla konference o SW auditu a otázce Y2K v devadesátých letech a samozřejmě Invex, který byl můj zcela první a zkušební projekt, který rozhodl u mého tehdejšího šéfa, který je mým profesním otcem o mé budoucnosti. Na organizaci mezinárodních konferencí a veletrhů jsem začínal.

4. K čemu je vlastně marketing a co pozitivního na marketingu je?
Já nerad používám definice nebo nějaké krabičky. Zcela jednoduše, marketing může pomoci v nejlepším případě dobrému produktu najít svého věrného zákazníka, zasadit značku do jeho mysli a výběrového vzorku v nepřeberném množství možností na trhu, při dosažení maximálního zisku pro firmu. Lidé nemají čas a chuť bádat a přemýšlet o každém nákupu, dají na doporučení, vnímanou kvalitu a auru kolem. S tím umíme pomoci při spolupráci firmy jako celku. Pozitivní je ta hravost a nápady jak doručit sdělení zákazníkovi, práce se slovem i obrazem, která k dobrému marketingu patří, ta jej lehce odlišuje od tradičního obchodu. Většina procesů je však pevně zakotvená a obsahuje značnou část analytických činností a matematiky v jejich optimalizaci, takže je to kombinace racia a magiky, a to v ideálním mixu pro konkrétní použití a prodejní kanál.

5. Co dělá marketéra dobrým marketérem? Jaká vlastnost je pro ředitele marketingupodle Vás nejdůležitější?
Marketéra dělá marketérem schopnost empatie a vnímání vlastní nabídky očima zákazníka v každé fázi jeho nákupního chování a schopnost kreativně využít tyto informace pro jeho získání na vlastní stranu, přivítání do vlastního kmene značky.

Jsem pořád svůj, snažím se zůstat nohama na zemi, takže pokud mohu posoudit podle sebe, pak zřejmě dělat vše jednoduše, vybrat si správné lidi do týmu a spolehnout se na ně, dát jim maximální volnost v návrhu, vyžadovat odpovědnost za výsledky a nebát se rozhodnout, pokud je třeba.

6. Jaké jsou největší překážky, které člověk musí v marketingu překonávat?
Paradoxně největší překážkou mohou být přetrvávající prizmata uvnitř organizací. Absence vzájemného respektu k dovednostem druhé profese. Marketing, pokud funguje, generuje samostatně výnosy online, obchodní příležitosti pro obchodníky a dobré jméno produktu a firmy, přesto je stále vnímán jen nákladově a vlastně ostatními „trpěn“. Speciálně v technologických firmách pak často, jako ta banda prapodivných excentriků, kteří celý den diskutují barvu nadpisu a pózy na fotkách. To je smutná nálepka, která neodpovídá skutečnosti. Stejně tak, jakože IT specialista musí být asociál v sandálech s ponožkami. 🙂

Pokud odhlédnu od této osobní roviny, pak největší překážku tvoří špatná rozhodnutí firem ovlivňující celý trh. Příkladem může být prodávání výhradně slevou a podbízení se cenovými válkami bez udržení hodnoty nabízeného řešení a vysvětlení jeho přínosů vhodnému klientovi. Není umění prodávat levně na malém trhu, jako je Česká republika, ale přesvědčit prodejní síť, že vaše nabídka má svou cenu a zaručí reálnou marži, a také zákazníka ujistit splněním očekávaného přínosu. Srovnávání se s konkurencí není rovněž nejvhodnější strategií v mnoha případech, je lepší volit odvážně svou vlastní cestu, stanovit pravidla, které ostatní kopírují. Tak vznikají lídři trhu, s odvahou a inovací.

Pokračování a více informací na https://www.facebook.com/Cork-Czech-Marketing-Awards-585871384846094/?fref=nf

Mohlo bys vás také zajímat

Čeho jste schopni právě vy?

Pokud se vám bez zaváhání nedere na rty odpověď na tuto otázku, zamyslete se nad dalšími řádky. Každý z nás má tu neobyčejnou schopnost změnit svět svým přístupem k životu, svému okolí, a hlavně sami k sobě.
Zjistěte více

Neurověda, která pomáhá

Neurověda, jako disciplína zmapovala, jak mozek reaguje na určité podněty a co ovlivňuje jednotlivé pochody. Vědci zjistili, že lidé jednají pod vlivem zažitých konceptů, které je v různých situacích svazují. V…
Zjistěte více